Impozit pe profit
Impozitul minim pe cifra de afaceri:
Aplicabilitate: Contribuabilii cu cifră de afaceri anuală peste 50.000.000 euro.
Excepții: Instituțiile de credit și companiile din sectoarele petrol și gaze naturale, precum și operatorii economici din sectorul de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale licențiați de ANRE.
Formula de Calcul: Impozitul minim = 1% * (VT – Vs – I – A), unde:
VT: Venituri Totale.
Vs: Venituri ce se scad (venituri neimpozabile, venituri aferente costurilor stocurilor, etc.).
I: Valoarea imobilizărilor în curs de execuție.
A: Amortizarea contabilă a activelor achiziționate/produse.
Deductibilități:
-
-
Sponsorizări și actele de mecenat în limita valorii minime dintre 0,75% din cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit.
-
Impozitul pe profit scutit, redus, și alte sume ce se scad din impozitul pe profit conform legilor speciale și reducerea impozitului pe profit conform OUG nr. 153/2020 nu se scad din impozitul minim pe cifra de afaceri.
Grup Fiscal:
-
-
-
Fiecare membru al grupului fiscal calculează impozitul minim individual și îl comunică persoanei juridice responsabile din grup.
-
Impozitul pe profit determinat la nivelul grupului este comparat cu valoarea însumată a impozitelor minime ale membrilor grupului.
-
Dacă rezultatul fiscal al grupului este pierdere fiscală, impozitul se datorează la nivelul valorii însumate a impozitelor minime.
-
Se revizuiește metodologia de calcul a plafonului de 50.000.000 euro pentru grupurile fiscale. Cifra de afaceri totală a grupului va fi acum calculată de către persoana juridică responsabilă, prin adunarea cifrei de afaceri a fiecărui membru al grupului fiscal.
-
Impozit Suplimentar pentru instituții de credit:
Cote de Impozitare: 2% (1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025), 1% (după 1 ianuarie 2026).
Baza de Calcul: Include venituri din dobânzi, comisioane, câștiguri/pierderi nete din diverse activități financiare.
Impozitul pe cifra de afaceri este cheltuială nedeductibilă și se plătește trimestrial.
Impozit Specific pe Cifra de afaceri pentru sectorul petrol și gaze naturale
Aplicabilitate: Persoanele juridice din sectoarele petrol și gaze naturale cu cifra de afaceri peste 50.000.000 euro.
Formula de Calcul: Impozit specific = 0,5% x (VT – Vs – I – A).
Impozitul specific este cheltuială nedeductibilă și se plătește trimestrial.
Alte modificari in ceea ce priveste impozitul pe profit
Provizioane/Ajustări pentru Depreciere: Din 1 ianuarie 2024, ajustările pentru deprecierea creanțelor (sumele datorate de clienți pentru diverse bunuri și servicii) vor avea o deductibilitate limitată la 30%. Aceasta se aplică atât pentru clienții interni, cât și pentru cei externi.
Recuperarea Pierderilor Fiscale: Pentru anul 2024 sau anul fiscal care începe în 2024, pierderile fiscale anuale stabilite prin declarația de impozit pe profit vor fi recuperabile din profiturile impozabile în limita a 70% în următorii cinci ani. Pentru pierderile fiscale anuale dinainte de 2024, rămase de recuperat până la 31 decembrie 2023, acestea se vor recupera din profiturile impozabile începând cu 2024, în limita a 70% din acele profituri, pe perioada rămasă din cei șapte ani consecutivi de la înregistrarea pierderilor.
Cheltuieli cu deductibilitate limitată la calculul rezultatului fiscal:
-
-
-
Plăți Pentru Creșe și Grădinițe: Contribuabilii care achită sume pentru creșe și grădinițe pot deduce aceste cheltuieli, cu o limită de 1.500 lei lunar pentru fiecare copil.
-
Cheltuieli pentru Creșe și Grădinițe: Acestea includ costurile aferente funcționării adecvate a creșelor și grădinițelor gestionate de contribuabili.
-
Cheltuieli pentru Burse Private: Contribuabilii care suportă costuri pentru burse private le pot include în cheltuieli sociale, cu o limită de 1.500 lei pe bursă. Aceste cheltuieli sunt deductibile până la 5% din cheltuielile totale cu salariile angajaților. Nu se va acorda credit fiscal pentru cheltuielile cu bursele private.
-
Cheltuieli de Funcționare pentru Sediul Social: Se permite deducerea a 50% din costurile de funcționare, întreținere și reparații pentru un sediu social situat în clădiri de locuințe sau în ansambluri rezidențiale, atunci când acesta nu este folosit exclusiv pentru activități economice. Dacă sediul este folosit în scop personal de către acționari sau asociați, cheltuielile aferente nu sunt deductibile în calculul rezultatului fiscal.
-
-
Sponsorizări – Redirecționarea Impozitului pe Profit: Redirecționarea impozitului pe profit pentru sponsorizări, acte de mecenat, sau donații către UNICEF și alte organizații internaționale trebuie realizată conform limitelor și condițiilor stabilite de Codul fiscal. Aceasta se efectuează până la termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit, nu în termen de șase luni după depunerea acesteia, cum era stipulat anterior.
Valoarea de Piață a Transferurilor între Persoane Juridice Străine și Sedii Permanente: Clarificări privind evaluarea valorii de piață în transferurile efectuate între o persoană juridică străină și sediul său permanent, conform Raportului 2010 privind alocarea profiturilor către sedii permanente emis de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică).
Deductibilitatea Dobânzilor și a Costurilor Echivalente:
-
-
-
Limita pentru Deductibilitate: Costurile excedentare ale îndatorării, rezultate din tranzacții cu persoane afiliate și neutilizate pentru finanțarea achiziției sau producției de imobilizări, sunt deductibile până la un plafon de 500.000 euro. Acest plafon nu se aplică instituțiilor de credit și altor entități financiare specifice.
-
Plafon de 1.000.000 Euro: Menținerea limitării deductibilității costurilor excedentare ale îndatorării rezultate din tranzacții atât cu persoane afiliate, cât și neafiliate, până la un plafon de 1.000.000 euro perioadă fiscală.
-
-
Important: Daca aveti dificultati in a intelege ce declarati in declaratia SAF-T si daca continutul fisierului XML nu reconciliaza cu declaratiile lunare sau situatiile financiare, puteti foarte simplu sa verificati asta lunar in cateva minute pentru a evita sanctiunile si inspectiile fiscale. Mai multe detalii aici.
Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
Cote de Impozitare:
-
-
1% pentru venituri ≤ 60.000 €,
-
3% pentru venituri > 60.000 € sau activități obţinute din corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile cu personalitate juridică care nu sunt entități transparente fiscal, constituite de avocați potrivit legii, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.
-
Aplicabil începând cu trimestrul în care se îndeplinesc condițiile.
Condiții modificate pentru incadrarea ca microîntreprindere:
-
-
Necesitatea ca asociații/acționarii să dețină direct sau indirect peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau drepturilor de vot și să fie unici la o singură microîntreprindere, spre deosebire de condiția anterioară de a avea acționari în cel mult trei microîntreprinderi.
-
Obligația depunerii la termen a situațiilor financiare anuale.
-
Calculul limitelor de venituri: Introducerea unei noi prevederi care stabilește calculul limitei de 500.000 euro prin cumularea veniturilor persoanei juridice cu cele ale întreprinderilor legate, conform Legii nr. 346/2004.
-
Schimbări în deductibilități: Anul fiscal 2023 este ultimul în care sponsorizările, bursele și costurile cu achiziția de aparate de marcat electronice fiscale, rămase de reportat, se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
Impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii
Scutirea de Impozit pentru Crearea de Programe pentru Calculator:
-
-
Limitare până la 31 decembrie 2028.
-
Aplicabilă pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 lei la locul unde se află funcția de bază.
-
Reducerea contribuției de asigurări sociale cu procentul alocat fondurilor de pensii administrate privat, similar sectorului construcțiilor, industriei alimentare și agriculturii.
-
Angajații au opțiunea de a plăti contribuțiile la aceste fonduri.
-
Facilități fiscale în sectorul construcțiilor, industria alimentară și agricultură:
-
-
Eliminarea scutirii de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, contribuției pentru condiții deosebite și speciale de muncă și a cotei reduse de contribuție asiguratorie pentru muncă, începând cu veniturile aferente lunii următoare intrării în vigoare a Legii nr. 296/2023.
-
Aplicabilitate la locul unde se află funcția de bază a angajaților.
-
Regim Fiscal al Avantajelor Salariale:
-
-
Introducerea valorii tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate, începând cu veniturile din ianuarie 2024.
-
Venituri din activitati independente
-
-
Baza anuală de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma de venit, limitat la 60 de salarii minime brute pe țară, aplicabil din 2024.
-
Impozitarea veniturilor din surse neidentificate:
-
-
Din 1 iulie 2024, veniturile constatate de organele fiscale, cu sursă neidentificată, vor fi impozitate la o cotă de 70% aplicată asupra bazei impozabile ajustate.
-
Ajustarea reprezintă o majorare față de cota anterioară de 16%.
-
Eliminarea exceptării pentru telemuncă
Începând cu ianuarie 2024, se elimină scutirea de impozit pe venit și contribuții sociale pentru cheltuielile suportate de angajați în regim de telemuncă.
Reglementarea beneficiilor salariale: Clarificări privind impozitarea și contribuțiile sociale pentru diverse beneficii salariale.
Baza de calcul pentru contribuțiile de asigurări sociale de sănătate: Includerea indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate în baza de calcul.
Determinarea venitului net din cedarea folosinței bunurilor: Stabilirea venitului net prin deducerea a 20% din venitul brut.
Deductibilitatea abonamentelor sportive: Limitată la echivalentul a 100 euro anual per angajat, în limita a 33% din salariul de bază lunar.
Educația timpurie: Cheltuielile suportate de angajatori pentru educația timpurie a copiilor angajaților, scutite de impozit și contribuții sociale, în limita a 1.500 lei/lună per copil.
Venitul net din arendă: Determinarea venitului net prin deducerea a 20% din venitul brut la fiecare plată.
Impozitarea veniturilor din cedarea folosinței bunurilor de către persoane juridice: Impozit final de 10% asupra venitului net, reținut de plătitor și achitat la stat.
Excepții la cotele progresive pentru veniturile din pensii: Aplicarea unei cote de impozit de 10% pentru sumele care depășesc contribuțiile nete ale participanților la fondurile de pensii.
Compensarea pierderilor fiscale anuale: Posibilitatea de a compensa pierderile fiscale în limita a 70% din veniturile nete anuale obţinute din aceeași sursă de venit, pentru următorii cinci ani fiscali. Pentru pierderile fiscale dinainte de 2024, compensarea se face din veniturile nete anuale începând cu 2024, în limita a 70%, cu o perioadă rămasă de șapte ani.
Taxa pe Valoarea Adăugată
Definiția Locuinței Locuibile
Noua definiție specifică că o locuință locuibilă trebuie să aibă:
-
-
Acces individual liber la spațiul locuibil fără tulburări de posesie sau folosință exclusivă de către terți.
-
Acces la utilități esențiale: energie electrică, apă potabilă, sisteme de evacuare a apelor uzate și reziduurilor menajere.
-
Compartimentare minimă: spațiu de odihnă, spațiu pentru pregătirea hranei, grup sanitar.
-
Finisaje exterioare și interioare complete.
-
Instalații sanitare și electrice adecvate.
-
Modificări ale Cotelor de TVA:
Creșterea TVA de la 5% la 19%:
Dreptul de Utilizare a Facilităților Sportive: Pentru facilități sportive încadrate la codurile CAEN 9311 și 9313, cu excepția celor scutite.
Transportul de Persoane în Scop Turistic sau de Agrement:
-
-
Cu trenurile sau vehiculele istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste.
-
Utilizând instalațiile de transport pe cablu (telecabină, telegondolă, telescaun, teleschi).
-
Cu vehicule cu tracțiune animală.
-
Cu ambarcațiuni.
-
Cresterea TVA de la 9% a 19%:
-
-
Pentru livrarea de bere fără alcool.
-
Alimente cu zahăr adăugat peste 10g/100g produs (excepție: cozonac și biscuiți).
-
Crescerea TVA de la 5% la 9%:
-
-
Pentru livrarea alimentelor de înaltă calitate: produse montane, eco, tradiționale.
-
Livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale:
Condiții: Suprafață utilă maxim 120 mp, exclusiv anexele, valoarea inclusiv teren nu depășește 600.000 lei, fără TVA.
Aplicabilitate: Numai pentru locuințe locuibile la momentul livrării, conform noii definiții.
-
Eliminarea scutirii de TVA cu drept de deducere pentru operațiuni spitalicești:
Operațiuni către unități spitalicești de stat:
-
-
Servicii de construire, reabilitare, modernizare a unităților spitalicești din rețeaua publică de stat.
-
Livrarea de echipamente medicale, aparate, dispozitive și similare.
-
Adaptarea, repararea, închirierea și leasingul acestor bunuri.
-
Menținerea scutirii de TVA:
-
-
Operațiuni efectuate către entități nonprofit înregistrate în Registrul public organizat de ANAF, destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau rețeaua publică de stat.
-
Măsuri tranzitorii pentru Livrările de Locuințe:
-
-
Pentru contractele încheiate până la 31 decembrie 2023 și livrările efectuate în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2024:
-
Aplicarea cotei reduse de TVA de 5% sau 9%.
-
Cota redusă de TVA: Implementarea unei cote reduse de 9% pentru TVA aplicabilă la laptele praf destinat nou-născuților, sugarilor și copiilor mici.
Limitarea Deductibilității TVA pentru clădiri: Se introduce o limitare de 50% pentru dreptul de deducere a TVA pentru achiziția, închirierea sau leasingul de clădiri/spații de locuit, indiferent de destinația acestora, situate în zone rezidențiale sau în blocuri de locuințe. Această limitare se aplică și pentru TVA aferentă cheltuielilor legate de aceste clădiri, dacă nu sunt folosite exclusiv pentru scopuri economice. Măsura intră în vigoare de la data primirii deciziei de derogare de la Directivei 2006/112/CE.
Eliminarea amânării plății TVA în vamă: Se elimină posibilitatea de amânare la plata TVA în vamă pentru operatorii economici autorizați (AEO) înregistrați în scopuri de TVA. Se introduce opțiunea amânării TVA la import pentru declarațiile vamale efectuate prin vămuire centralizată.
Condiții pentru certificatul de amânare la Plata TVA: Solicitanții vor trebui să furnizeze o declarație pe propria răspundere privind absența datoriilor bugetare restante pentru obținerea certificatului de amânare la plata TVA în vamă.
RO e-Factura:
Operatorii Economici Implicați:
-
-
Persoane impozabile stabilite în România, înregistrate sau nu în scopuri de TVA.
-
Persoane impozabile nestabilite în România dar înregistrate în scopuri de TVA.
-
Obligația de Transmitere a Facturilor:
-
-
Facturile emise pentru livrări de bunuri și prestări de servicii impozabile în România, în relații B2B, trebuie transmise prin sistemul RO e-Factura.
-
Exceptați sunt cei care emit facturi pentru operațiuni scutite de TVA conform Codului Fiscal.
-
Facturile către instituții publice trebuie transmise prin sistemul RO e-Factura.
-
Obligatoriu pentru facturile specificate, cu excepția situațiilor în care atât furnizorul cât și beneficiarul sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura.
-
Termen de transmitere: cinci zile lucrătoare de la emitere.
-
Sancțiuni pentru Nerespectarea Obligațiilor:
Amenzile variază în funcție de categoria contribuabililor:
-
-
5.000 – 10.000 lei pentru contribuabilii mari.
-
2.500 – 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii.
-
1.000 – 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice și persoane fizice.
-
Perioada de grație: Nu se aplică sancțiuni până la 31 martie 2024.
-
Modificări din 1 Iulie 2024:
-
-
Facturile pentru livrările de bunuri și prestările de servicii impozabile în relații B2B sunt considerate valide numai dacă sunt transmise prin sistemul RO e-Factura.
-
Sancțiuni pentru primirea și înregistrarea facturilor în alt mod decât prin sistemul RO e-Factura: amendă egală cu cuantumul TVA înscris pe factura primită.
-
Modificări ale Termenului de Transmitere a Facturilor Electronice:
-
-
Între 1 Ianuarie 2024 și 30 iunie 2024, dacă atât furnizorul, cât și beneficiarul sunt înrolați în sistemul RO e-Factura, facturile trebuie transmise în termen de cinci zile calendaristice de la emitere. Din 1 iulie 2024, nerespectarea acestui termen va atrage aplicarea unei amenzi contravenționale conform prevederilor Legii nr. 296/2023.
-
În perioada 1 aprilie – 30 iunie 2024, furnizorii obligați să emită și să transmită facturi electronice prin RO e-Factura sunt sancționați pentru nerespectarea termenului de cinci zile lucrătoare de la emitere, conform amenzilor stabilite prin Legea nr. 296/2023.
-
Amenda pentru Transmiterea Facturilor prin Alte Metode: De la 1 iulie 2024, transmiterea facturilor prin alte metode decât RO e-Factura va atrage o amendă la nivelul valorii TVA aplicabilă atât furnizorilor, cât și beneficiarilor.
Excepții de la RO e-Factura: Nu se vor transmite prin sistemul național RO e-Factura facturile simplificate, facturile emise pentru tranzacții către persoane neînregistrate în scopuri de TVA în România și prestările de servicii care nu sunt supuse normelor de facturare din România.
Important: Duk nu face validarile cu privire la calitatea informatiilor din declaratia SAF-T. Detaliul omis de toata lumea. Mai multe detalii aici.
Case de Marcat
Amânarea aplicării sancțiunilor pentru automatele comerciale: Extinderea termenului până la 1 octombrie 2024 pentru aplicarea sancțiunilor referitoare la nedotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale.
Plafoane pentru Plățile în Numerar
- Plăți din Avansuri: Se stabilește un plafon zilnic de 5.000 lei/persoană pentru plățile efectuate din avansuri spre decontare.
- Restituirile de Împrumuturi sau Alte Finanțări: Aceste tranzacții, efectuate de o gamă largă de entități, inclusiv persoane juridice și liber profesioniști, se vor realiza exclusiv prin mijloace de plată fără numerar. Nerespectarea acestei reguli va atrage o amendă contravențională de 25% din suma implicată, dar nu mai puțin de 500 lei.
- Limita Sumei în Numerar în Casierie: La sfârșitul fiecărei zile, sumele în numerar în casierie nu trebuie să depășească 50.000 lei, respectiv 500.000 lei pentru magazinele de tip cash and carry și supermagazine. Sumele care depășesc acest plafon trebuie depuse în conturile bancare în termen de două zile lucrătoare.
- Aplicarea Legii nr. 70/2015: Sucursalele și alte sedii secundare ale persoanelor juridice cu casierie proprie vor aplica prevederile acestei legi pentru fiecare casierie în parte.
RO e-Transport:
- Modificări ale Sistemului RO e-Transport: Prin OUG nr. 115/2023, se introduc schimbări în sistemul de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.
- Monitorizarea Transporturilor Rutiere Internaționale: Obligația de monitorizare a transporturilor internaționale de bunuri pe teritoriul național.
- Identificarea Transporturilor și Generarea Codurilor UIT: Extinderea generării codurilor unice UIT pentru transporturile rutiere naționale și internaționale de bunuri cu risc fiscal ridicat.
- Declarația în Sistem: Specificarea categoriilor de utilizatori care au obligația de a declara în sistem datele referitoare la transportul internațional de bunuri.
- Echipamente Obligatorii pentru Vehicule: Operatorii de transport rutier trebuie să echipeze vehiculele cu terminale de telecomunicații și dispozitive de poziționare, care trebuie puse în funcțiune pe durata transportului pe teritoriul național.
- Componentele Sistemului: Introducerea modulelor informatice și dispozitivelor de geolocalizare pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor.
- Sancțiuni Contravenționale: Aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea noilor măsuri va începe din 1 iulie 2024.
RO e-Sigiliu:
-
Introducerea sistemului național RO e-Sigiliu.
-
Utilizarea dispozitivelor electronice și a aplicației informatice pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri.
-
Destinat determinării potențialelor puncte de deturnare a transporturilor, fie în tranzit, fie cu destinație finală pe teritoriul național.
Impozit pentru clădiri rezidențiale de valoare mare
-
Aplicabil persoanelor fizice cu proprietăți rezidențiale în România a căror valoare impozabilă depășește 2.500.000 lei.
-
Impozit de 0,3% pe diferența dintre valoarea impozabilă și plafonul de 2.500.000 lei.
Impozit pentru autoturisme de valoare mare
-
Persoane fizice și juridice cu autoturisme a căror valoare de achiziție depășește 375.000 lei.
-
Impozit de 0,3% pe diferența dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei, aplicabil pe o perioadă de cinci ani.
Accize și alte taxe speciale
Modificări aduse prin Legea nr. 296/2023 în domeniul accizelor:
Introducerea accizelor nearmonizate:
-
-
Produse care conțin tutun pentru inhalare fără ardere (cod NC 2404 11 00) și lichide cu sau fără nicotină pentru aceleași scopuri (coduri NC 2404 12 00, 2404 19 90).
-
Produse destinate inhalării fără ardere, inclusiv înlocuitori de tutun cu sau fără nicotină (coduri NC 2404 12 00, 2404 19 10).
-
Băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat:
-
Nivel de zahăr între 5g – 8g/100 ml.
-
Nivel de zahăr peste 8g/100 ml.
-
Proceduri administrative pentru produsele accizabile nearmonizate:
-
-
Obligația de notificare prealabilă pentru băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat.
-
Obligația de autorizare pentru celelalte produse accizabile nearmonizate la autoritatea vamală competentă.
-
Creșterea nivelului accizelor: Pentru alcool, băuturi alcoolice și tutun prelucrat, începând cu 1 ianuarie 2024.
Neajustarea nivelului accizelor pentru alcool și băuturi alcoolice: În perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024, accizele nu se vor actualiza cu creșterea prețurilor de consum.
Acciza specifică pentru tigarete:
În perioada 1 ianuarie 2024 – 31 martie 2024, acciza specifică este de 540,938 lei/1.000 de țigarete.
Introducerea de Noi Contravenții și Mărirea Cuantumurilor Amendelor:
Pentru nerespectarea legislației în domeniul produselor accizabile (atât armonizate, cât și nearmonizate).
Reglementări pentru livrarea de alcool și băuturi alcoolice: Livrarea acestor produse (excluzând cele cu nivel zero al accizei) se poate efectua numai dacă furnizorul prezintă documentul de plată pentru accizele virate la bugetul de stat, asemănător cu procedura pentru produsele energetice.
Măsuri noi pentru comenzi ferme: Introducerea de reguli clare și specifice pentru procesul de comandă fermă și solicitare între furnizor și cumpărător la eliberarea produselor din antrepozite fiscale sau din locațiile de recepție a destinatarilor înregistrați.
Condiții specifice de facturare: Stabilirea unor condiții de facturare când plata accizelor este efectuată de cumpărător în numele furnizorului.
Valabilitatea atestatului de destinatar/expeditor certificat: Atestatul va fi valabil de la data emiterii.
Introducerea noilor marcatori: Aplicarea de noi marcatori pentru motorină, păcură și produse asimilate.
Creșterea accizelor la carburanți: Din 1 ianuarie 2024, accizele pentru benzină și motorină vor fi majorate.
Evidențierea accizelor pe facturi: Obligația de a evidenția separat accizele pe facturi pentru operatorii economici care produc și comercializează produse supuse accizelor nearmonizate în România, în cazul emiterii facturilor.
Modificări ale definiției zahărului adăugat: Revizuirea definiției pentru zahărul adăugat.
Reguli pentru stocurile de băuturi nealcoolice supuse accizelor nearmonizate: Stabilirea regulilor specifice pentru faptul generator și exigibilitatea accizelor pentru stocurile constituite în 2023 și comercializate din 1 ianuarie 2024.