Hotărârea de Guvern nr. 1336/2023 aduce modificări și completări Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal în domeniile accizelor nearmonizate, taxei pe valoarea adăugată și impozitului pe venitul din vânzarea proprietăților imobiliare ale persoanelor fizice. Iată un rezumat punctual al principalelor modificări:
1. Impozitul pe venit
Se dezvoltă cadrul normativ referitor la noțiunea de construcție în contextul transferului acesteia din patrimoniul unei persoane fizice către altă persoană. Normele reglementează, de asemenea, situații punctuale, cum ar fi transferul de proprietate prin donație, prin decesul proprietarului către succesori sau aportul la capitalul social.
Se stabilește că impozitul se aplică la valoarea declarată între părți, dar nu mai puțin decat valoarea din studiul de piata realizat de camerele notarilor publici cu experti evaluatori.
La transmiterea dezmembramintelor dreptului de propietate impozitul se aplică la valoarea declarată între părți, dar nu mai puțin decatde 20% din valoarea minima a mobilului conform grilei notariale în cazul transferului de dezmembrăminte a dreptului de proprietate. În cazul transferului nudei proprietăți, valoarea impozabilă este valoarea declarată, dar nu mai puțin de 80% din grila notarială.
În cazul unei/unor proprietăţi imobiliare transferate cu titlu de aport la capitalul social, valoarea la care se stabilește impozitul este valoarea prevăzută în actul prin care s-a realizat aducerea bunului imobil ca aport în natură la capitalul social, raportul de evaluare sau studiul de piață, după caz, astfel:
a) în situaţia în care legislaţia în materie impune întocmirea unui raport de evaluare, valoarea din actul de transfer, dar nu mai puţin de valoarea rezultată din raportul de evaluare; b) în situaţia în care legislaţia în materie nu impune întocmirea unui raport de evaluare, valoarea din actul de transfer sau valoarea stabilită prin studiul de piață, în cazul în care valoarea declarată este inferioară valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii.
Pentru construcţiile neterminate, la înstrăinarea acestora, valoarea se stabilește pe baza unui raport de expertiză/evaluare, care cuprinde valoarea construcţiei neterminate la care se adaugă valoarea terenului aferent, declarată de părţi. Raportul de expertiză/evaluare se întocmește pe cheltuiala contribuabilului de un expert/evaluator autorizat în condiţiile legii.
Se aduc clarificări în privința persoanelor fizice considerate contribuabili în cazul transferului dreptului de proprietate sau dezmembrămintelor acestuia prin diverse acte juridice între vii.
Nu se datorează impozit la notarea posesiei de fapt în cartea funciară în cadrul procesului de înregistrare sistematică sau sporadică și al intabulării ulterioare a dreptului de proprietate.
Important: Daca inca aveti dificultati in a intelege ce declarati in declaratia SAF-T si daca continutul fisierului XML se reconciliaza cu declaratiile lunare sau situatiile financiare, acum puteti foarte simplu sa faceti asta lunar in cateva minute. Mai multe detalii aici.
2. Modificari in domeniul accizelor
Prin Legea nr. 296/2023, s-a instituit reglementarea conform căreia băuturile nealcoolice conținând peste 5 grame de zahăr adăugat la 100 ml de lichid sunt supuse accizelor armonizate. În contextul acestor prevederi, Hotărârea Guvernului nr. 1336/2023 exclude de la obligația plății accizei anumite activități economice, precum producția de băuturi nealcoolice dulci în cadrul serviciilor de restaurant și catering, sau cazul băuturilor nealcoolice preparate pe loc, unde zahărul este adăugat la cererea consumatorului. Este important de menționat că obligația plății accizei persistă în situația producătorilor de sucuri nealcoolice cu zahăr adăugat în cantitate mai mare de 5 grame la 100 ml de produs, cu obligația de a notifica autoritatea vamală privind această producție, conform formularelor stabilite prin actul normativ.
Definirea Băuturilor Nealcoolice: Se precizează că operațiunile de ambalare nu includ activitățile de post-ambalare a produselor accizabile pentru eliberarea acestora pentru consum.
Restituire Accize: Se introduce posibilitatea restituirii accizelor pentru produsele fabricate în România și livrate intracomunitar sau exportate.
3. Taxa pe valoare adaugata (TVA)
Cota redusa de TVA (9%)
Alimente care contin zahar adaugat
Legea nr. 296/2023, modificată prin OUG nr. 115/2023, a introdus reglementări referitoare la cota de TVA aplicabilă vânzărilor de alimente cu zahăr adăugat în cantitate mai mare de 10 grame la 100 g de produs. Astfel, aceste produse se comercializează cu cota standard de TVA de 19%. Excepție fac trei sortimente de bunuri alimentare – cozonaci, biscuiți și lapte praf destinat nou născuților, sugarilor și copiilor – care beneficiază de o cotă redusă de TVA de 9%. Definiția detaliată a acestor produse și condițiile aplicării cotei reduse de TVA sunt incluse în normele metodologice.
Cota redusă de TVA de 9% se aplică pentru livrarea, importul sau achiziţia intracomunitară de suplimente alimentare notificate care se regăsesc pe site-ul Ministerului Sănătăţii sau pe cel al Institutului de Bioresurse Alimentare
Cazare și Servicii de Restaurant
Cota redusă de 9% se aplică pentru cazare în structuri de primire turistică și servicii de restaurant și catering, inclusiv pentru băuturi alcoolice și nealcoolice specifice.
Se precizează condiții pentru aplicarea cotei reduse în cazul combinațiilor de băuturi și serviciilor de cazare.
În cazul cazării cu mic dejun, cu demipensiune, cu pensiune completă sau cu “all inclusive”, astfel cum sunt definite la art. 2^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările şi completările ulterioare, cota redusă de TVA se aplică asupra preţului total al cazării, care poate include şi băuturi alcoolice, băuturi nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202, precum și alimente cu zahăr adăugat, al căror conţinut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs. Orice persoană care acţionează în condiţiile prevăzute la pct. 8 alin. (2) sau care intermediază astfel de operaţiuni în nume propriu, dar în contul altei persoane, potrivit art. 271 alin. (2) din Codul fiscal, aplică cota de 9% a taxei, cu excepţia situaţiilor în care este obligatorie aplicarea regimului special de taxă pentru agenţii de turism, prevăzut la art. 311 din Codul fiscal.
TVA pentru livrarea locuințelor
Persoanele impozabile care livrează locuinţe vor aplica cota de 9%, inclusiv pentru avansurile aferente acestor livrări, dacă din contractele încheiate rezultă că la momentul livrării vor fi îndeplinite toate condiţiile impuse de art. 291 alin. (2) lit. m) din Codul fiscal. În situaţia în care avansurile au fost facturate prin aplicarea cotei standard de TVA, la livrarea bunului imobil se efectuează regularizările prevăzute la art. 291 alin. (6) din Codul fiscal în vederea aplicării cotei de 9%, dacă toate condiţiile impuse de art. 291 alin. (2) lit. m) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate şi de prezentele norme metodologice, sunt îndeplinite la data livrării.
Cumpărătorul trebuie să furnizeze o declarație autentificată de notar, în care se angajează să utilizeze clădirile conform destinației prevăzute de lege, pentru a beneficia de cota redusă de 9% de TVA.Declarația trebuie prezentată până la momentul livrării clădirii.
Pachete cu Diferite Cote de TVA
Cota de TVA aplicabilă unui pachet este determinată de cota corespunzătoare operațiunii principale, chiar dacă prețurile individuale ale elementelor sunt identificabile.
Exemplu: Pentru un pachet care include acces la un eveniment sportiv și servicii de catering, cota de TVA este cea a accesului la evenimentul sportiv, conform Cauzei C-463/16 Stadion Amsterdam CV.
Articolul II al hotărârii cuprinde dispoziții referitoare la cererile de înregistrare în scopuri de TVA depuse de persoanele impozabile care au solicitat această înregistrare odată cu înregistrarea în registrul comerțului, în cursul anului 2023. Iată principalele puncte:
Anularea Cererilor Nevalidate
Cererile de înregistrare în scopuri de TVA depuse conform articolului 316 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015, de către persoanele impozabile care au cerut înregistrarea odată cu înregistrarea în registrul comerțului în 2023, se anulează automat.
Acest lucru se întâmplă la împlinirea unui termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii.
Valabilitatea Înregistrării în Scopuri de TVA:
Înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data comunicării certificatului de înregistrare în scopuri de TVA.
Această valabilitate este aplicabilă persoanelor impozabile care au solicitat înregistrarea odată cu înregistrarea în registrul comerțului în 2023 și care se prezintă la sediul organului fiscal competent pentru ridicarea certificatului de înregistrare în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii.